2008. február 17., vasárnap

A Döbbenet és az új - megérkeztem

Húúú mivel is érdemes kezdeni egy ilyen blogot? Az első blogokat on-line naplóként kezdték, azt hiszem azóta picit megváltozott pár dolog, sok mindenre lehet használni blogokat.

Ajánlom ezt a bologot mindenkinek, aki vagy törődik velem vagy érdekli, hogy mi van velem. Ajánlom ezt a blogot mindenkinek, akit érdekel Sri Lanka, egy Magyarországtól eltérő kultúra, így ajánlom promóciós célra, a kulturális eltérések bemutatása jegyében. Ajánlom végül saját magamnak 1,5,10 év múlva és azért, hogy ne felejtsem el ezt a rengeteg élményt.

Nem fogok naponta írni. Nem biztos, hogy nethez jutok, meg tényleg olyan élményeket, tapasztalatokat szeretnék megosztani, amik elsősorban ritkaságszámba mennek. Ennek érdekében viszont hosszabb postokat fogok írni, méghozzá azok nagyrészt az igazságot és a valós helyzetet fogják tartalmazni. (anya előre kérlek, ne hidalj le) Ismertek, érzésekről, élményekről fogok írni.

A Döbbenet és az új - megérkeztem

Itt ülök a Sri Lankai AIESEC irodában Colomboban. Ez az MC (nemzeti vezetés) iroda és egyben az összes LC (helyi iroda) irodája is ami itt van. Szép.. szerintük kicsi, szerintem nem. Van a közepén egy pálmafa, ott szoktak tervezni körülötte. Még net is van.

Kezdjük az elején. Lehet, hogy a Magyar nép pesszimista, de akkor kérdem én teljesen pozitívan és semmit sem mögé sejtve, hogy a Jordán légitársaság, miért vetíti fel illetve leszálláskor az összes képernyőre, hogy merre van Mekka? No mind1. Az út hosszú volt, Bécsben a búcsú nehéz. Ammanba tartva tudtam filmezni, viszont a Colomboi járat elég putri volt, de ott már Sri Lankai ült mellettem, aki tudott angolul, legalább beszélgettünk. Aki megteheti Sri Lankán az nyaralni Olasz országba megy, TÉLEN… Nem értette, amikor azt kérdeztem, hogy miért télen, de aztán felfogtam a nézőpontját. Amúgy az egész családja folyamatosan prüszkölt.

Ammanban az arab kultúra is sokkolt picit. Egyrészt a transit az úgy működik, hogy üvöltik, hogy Colombo és arra kell menni, aztán a check innél meg olyan rendre utasította a tömeget 2 határőr gyerek, hogy juj.

A colomboi reptér olyan, hogy egy váró van mindenhova és rohadt hosszú, vagy 10 percen keresztül gyalogoltam egy másik váróterembe, ahol szíven ütött egy kb 500 as tömeg látványa sorban állva, aztán később tudtam meg, hogy be is kell állnom. :) Az egésznek egyszerűen az az oka, hogy Sri Lankára jövet, mindenki imigrál. Még a Sri lankai is, aki hazajött. Hüpp hüpp hüpp barba trükk, több mint 10 óra után másfél órás sorban állás majd aggódás a bőröndért. Ja, és még egy táblával is sokkoltak, azon gondolkodtam, mi van, ha valamit elrejtettek a tatyóban. De meglett minden.

Első pozitív élmény a Sri Lanka vendégszeretetről: épp amikor már kezdtem elveszve érezni magamat a tömegben, odajött egy hivatali emberke és felajánlotta, hogy segít és odadja a telefonját, hogy felhívjam a barátomat. Mondtam neki, hogy köszi, de megoldom. A kinti tömeg és a meleg mellen vágott, de meg lett Bhanuka.

Egy a többihez képest csillogó villogó Toyota robogott be értünk légkondival. Picit furcsáltam is a dolgot. Azt hittem Bhanuka apukája, de aztán kiderült, hogy a sofőrjük. Aztán, mint kiderült ez ilyen félig luxus dolog. Mert van ugye a TUK-TUK az a taxi, ezt már kevesebben engedhetik meg maguknak, de egy napra ki lehet bérelni aránylag normális áron. Egyébként olyan közepes társadalmi rétegből származik Bhanuka. Szép a ház, bár nem ordít a luxus. Pici, el van dugva, ajtó éjjel nappal nyitva. Maszkulin kultúra: Apját bemutatta, amikor még a nagymamájára néztem őt is. A többieket szóra sem méltatta (ő amúgy a legidősebb fiú gyerek), sőt a többiek komolyan mondom fejet hajtva szolgáltak ki. Picit nagyon furán éreztem magam. Megreggeliztünk. újabb sokk, Sri lankán kézzel esznek. Mindent. Ez amúgy nem okoz gondot gondolja az okos európai. Próbáljatok meg kis szemű rizst en

ni kézzel. Akkor megint megijedtem, amikor fél pohár után mondta, hogy amúgy csapvizet iszok. De ilyen szűrt és tisztított, meg ma nem volt semmi baj, szóval megnyugodtam. Azért ma vettem egy 5 literes palackosat J A kaja amúgy finom, nagyon fűszeres, de én bírom az olyan. Olyan Íz világ amivel még nem találkoztam. Picit féltem a mai naptól belügyileg… Reggeli után gyors séta az óceánparton. Gyönyörű… Közben jól kibeszéltem a magyar AIESECet :D

Miután visszaértünk, bedobtam egy gyors szunyát, mivel a repülőút Bhanuka szerint „elvette” az estémet és tényleg baromi álmos voltam. Majd egy zuhany után elmentünk egy szertartása, amit nagyapja halála kapcsán rendeztek. Na az egy ilyen luxusabb ház volt és hát igazából ebédre mentünk oda… J A szertartás arról szólt, hogy egy a nagyapjával egy korban lévő másik idős bácsinak ajánlottak fel egy csomó ételt és italt. Aki szomorúan megköszönte, mindenki egyesével eléje járult és odaadott neki valamit, végül vagy egy asztalnyi kaját kellett szerencsétlennek valahogy hazavinnie. És most jön a poén: ez keresztény szertartás. Itt éreztem magamat picit vallás ügyekben nullának, de javítsatok ki, ha tévedek, ilyen nincs otthon ugye? J Az ebéd során elhalmoztak kajával. Ez konkrétan azt jelenti, hogy mindenki az én tányéromba pakolt én meg úgy éreztem, hogy nem akarom megbántani őket, hát ettem… de finom volt minden meglepően. Több fogás volt, csak itt mindegyiket egyszerre teszik az asztalra, az első 3 dolog után feladtam, megjegyezni, hogy mi micsoda, de semmi sem hasonlít azokhoz, amiket eddig ismerek. Nem kis mulatságára az egész nagy családnak itt sikerült elkövetnem a rizses jelenetet. Megszántak és adtak evőeszközt. De hát kihívás, ha Rómában vagy csinálj úgy, mint a rómaiak! Ellestem az egyik sráctól, hogy valami zöld cucc szószával keveri össze a rizst és úgy sokkal könnyebben tudja lapátolni. Amúgy, csak egyik kézzel eszünk a tányérból, mint az arabok, másikkal találjátok ki mit csinálunk…

Azt tudtam, hogy ugye a nagyon keleti emberek böfögnek az asztalnál ez nem lepett meg. Viszont rám szóltak (persze kedvesen), hogy ne nyaljam le az ujjaimat, mert az illetlenség, azt csak a muszlimok csinálják. Tehát szitu (próbáld ki): Egy tányér rizst kever össze valamilyen szósszal, ami finom és úgy edd meg kézzel, hogy nem nyalod az ujjaidat kb 1 órán keresztül. Szerintem vagy 5-6 magamra kellett szóljak, hogy álljak le vele. Ma már egész jól ment. Ebéd után még az asztalnál volt banán. Vagyis nem az szerintük. Szerintem az. Mint kiderült kb 20 szavuk van a banán különböző fajtáira szingalézül. Vagyis az nem banán, hanem különböző gyümik. Mint ahogy van pirosban meg zöldben etc. Nem akartam belemenni, elhittem, finom volt. kb 5-6 centis pici és finom banán ízű. :)

Ezek után átkocsikáztunk Colomboba, mert Bhanuka egy közeli városban lakik. Jött az első negatív dolog. P house, ami nagyon be volt harangozva üresen kongott, az emeleten láthatóan 1 ember lakott néha. Elég nagy mocsok, WC szétszedve, az egész egy csatorna mellett, a konyhában nem mertem hozzá nyúlni semmihez, a hűtőben nem tudom milyen lárvák, a csótány meg integet a párkányról barátságosan, mint lakótársának. Nyeltem egy nagyot és elkezdtünk takarítani. Aztán közben azért beszélgettünk, hogy milyen lehetőségek vannak még. Egész pofásra sikerült kitakarítani a kérót, de attól még kutyából nem lesz szalonna. Nincsenek magas elvárásaim, de tényleg, meg tudom, hogy 3rd world country, de ha más nem az egészségem miatt szeretnék valamivel kulturáltabb helyen lakni. Egyébként a csatorna miatt nagyon sok a szúnyog és mivel ma este ott aludtam elég rendesen összecsípkedtek, csak remélni tudom, hogy semmi komoly nem lesz.

Mint kiderül azért van más lehetőség is, méghozzá úgy hívják, hogy D house (dream house) és, hogy ott ma este lesz farewell party. Még jó, hogy oda terveztünk menni amúgy is J. már akkor tervbe vettem, hogy kitárgyalok magamnak ott helyet, annak ellenére, hogy az több, mint 2x annyiba kerül. Dream house egészen fantasztikus. Tiszta, minden működik, még mosógép is van, sőt mivel a legfelső szint fel lehet menni a tetőre, ahol ki van alakítva egy csomó minden plussz WC vel stb. Fent volt a party és egyáltalán nem akarok semmit és senkit lehúzni, de életem egyik legjobb AIESEC partyja (najo az én búcsúbulim is dobogós, de csak, mert túlságosan szeretem magam :)). Megkínáltak rögtön sörrel, rengeteg gyakornok volt ott a világ minden pontjáról és nagyon sokan a Sri Lankai AIESEC ből is. Sikerült kibuliznom, hogy ott lakhassak, külön szobám lesz, még mosógép is van. Durva. Minden gyakornok készséges és segítőkész volt, örültek nekem. Táncoltunk, ittunk, ivós játékokat játszottunk. Érdekes embereket ismertem meg, rögtön elláttak pár tanáccsal.

A Sri Lankai lányok jól néznek ki. De tényleg. Nem hittem volna. Viszont, Budhisták, vagy hinduk vagy tök mindegy mik a lényeg, hogy nem maradhatnak sokáig kint este. Még huszon évesen sem. Ez kilenc-tíz órát jelen este. Valamint, (ezt már a Holland gyakornok mesélte) házasság előtt nem csinálják… Jaj… No mind1 szemesnek áll a világ, nem mindenki van itt lekötözve. J Este Rogerrel a holland gyakszival mentem vissza a P házba, egy TUK-TUK ot igénybe véve. Éjszakai járatot felejtsétek el. A BKV meg a legjobb tömeg közelekedési szolgálat, ami létezik a világon. No, de még a TUK-TUK: Mindenhol van mindig, de tényleg! Legkisebb, földúton éjjel 3 kor… hihetetlen. Kiteszed az ujjad és jön egy megáll. Külföldi vagyok oké, nem látszom Sri Lankainak oké, de az nincs rám írva basszus, hogy Taxit akarok. Először nem értettem mér dudálnak annyit. Aztán rájöttem, hogy nekem, hogy kell-e Taxi. Ha 10 percet sétálok az úton kb 10x dudálnak rám és akarnak nekem jönni. Viszont rendesek, ha rájuk nézek és megrázom a fejem mosolyognak és mennek tovább. Tehát megáll a TUK-TUK megmondod hova akrsz menni, élből át akar vágni és mond valamit, erre te is mondasz, majd megállapodtok és beszállsz. Végülis feelinges volt éjjel a várost róni és végül is ahhoz képest, hogy igen sokat mentünk 120 FT-nak megfelelő rupi nagyon nem volt sok egy buli utáni TAXIért.

Az alvás könnyen ment, ittas állapotban, bár 4 körül felébredtem és rájöttem, hogy ventilátor alatt fekvés és szúnyogriasztó ellenére viszketek, de vissza tudtam aludni.

Tehát, sok élmény ért. Most viszont zárom soraim, mert szegény Mayu itt vár, és még át is kell költözni a D házba. Több, mint 30 kilós a nagy bőrönd… vicces lesz. Pár nap múlva folytatom, addig is minden jót nektek!

16 megjegyzés:

Unknown írta...

Nahali!

Örülök, hogy egyben megérkeztél...meg annak is, hogy át tudsz költözni a D house-be...az első annyira nem tűnt bizalomgerjesztőnek, de végül megoldódott:)

Majd kíváncsi vagyok az első munkanapodra is:) Az lehet még csak vicces, hogy miként dolgoznak az emberek nap, mint nap:)

írjál még és hazafele találkozunk Amman-ban!
(Jajj, de fura ezt így leírni:P)

Üdv

Szaki

Zsu írta...

Szép részletes beszámoló, köszike. :) Kiváncsian várom a többit, meg fényképeket!! :)

Pussz
Zsu

Unknown írta...

Szia!!!

Már kezdtem aggódni, hogy merre jársz. Érdekes volt nagyon olvasni a soraidat, igyekeztem elképzelni, hogy milyen lehet. Ez a kézzel evés még Istenes, de hogy nem nyalhatod meg az ujjad. He-he. Micsoda kihívások. A 120Ft-os Taxi nekünk is jól jött volna pár átmulatott éjjel után nem Drága Barátom?:o)

Nagyon várom a következő jelentést! Vigyázz Magadra!
Mike

Eszter írta...

El sem hiszem. Jaq a világ másik végén!!!!!
Kézzel eszik, csatorna mellett alszik, és TUK-TUK-kal közlekedik:)
Egy Survivor játéknak is elmenne. Tudod miért irigyellek legjobban: a bátorságodért!
Nagyon érdekesen írsz, jó olvasni (és örülök, hogy magyarul;) Tölts fel sok-sok képet.
És vigyázz magadra!!!!

puszi:

Esztör

Baby írta...

Szia Jaq,
először is gratulálok a matchedhez és a bátorságodhoz, h egy teljesen más kultúrába elmerészkedtél!
Nagyon izgalmas! vigyázz magadra, és érezd nagyon jól magad! Sok sikert és kitartást a kihívásokhoz!!!
üdvözlet Jénából, Németországból
Szandi

Takács Gergely írta...

Szia Zoli!

Örülök, hogy sikeresen megérkeztél és hogy megvolt az első nagy bulid :) Gratulálok a különszobás D house-hoz, biztosan jó lesz (illetve a legjobb, mi kapható :)

Bhanukáéknál nemhiába voltál úgy kiszolgálva, hiszen a legidősebb fiú vendége voltál!

Az európai, katolikus halotti tor úgy néz ki, hogy a gyászoló család temetés után vendégül látja az elhunyt ismerőseit, de ajándékozásról még nem hallottam én sem.

Várjuk a fényképeket, sok sikert a munkához!

Geri
from Ostrava

Maryann írta...

Halika:)

örülök h megvagy;)
micsoda batorsag, igy elmereszkedni tényleg egy nagyon mas helyre... de remélem ha hazajossz itthon nem fogsz kezzel enni :D
take care, use tuktuk, es irjal meg, sokatsokat mert erdekes nagyon :D
pusziiii
Maryann;)

Ysolt írta...

Szeva!

Hehe azért a csajokkal vigyázz, nehogy gebasz legyen:DDD

Az akolholt sikerült átcsempészni a határon?:)P

csao
Ys

GregA írta...

JAQ!!

Jó hallani felölled, örülök, hogy egyben megérkeztél.. és hogy a poharat félig telinek látod ;-)

Ismerkedj, nézelődj, bulizz na és persze irj minnel többet legjobb olvasmány!

Üdv GregA

Unknown írta...

Halikra!

Most mindenkinél elolvashatod, hogy mennyire örülünk hogy egyben megékeztél és jól vagy és írj sokat blablabla... :P (de így van!!!)

Lényeg a lényeg, illeszkedj be, add a jófiút és csak akkor menj rá a csajra ha már nagyon leitattad ;)

Vigyázz magadra!!!

U.i.: ne szokj rá a tuk-tuk -ra , mert hazajösz és legombolnak rólad 6 gurigát, te meg majd csak nézel mint hal a szatyorban

haga voltam ;)

joo_andrea írta...

Jakiiiiiiiiii!!!


milyne joó olvasni a hosszú és részletes beszámolódat ;)
a sok kaland és érdekesség!

1.szerintem még az első hetekben mindenképp a bolti vizet válaszd, amig a szervezeted hozza nem szokik az ottani dolgokhoz!
2. tanulj meg ügyesen kezzel enni mint a 2 eves gyerek..azert neha gyakorold a normalis evest, mert nehogy visszafejlödj mire hazaersz!!
3. Ha naponta takaritasz, azzal senkinek sem ártasz ;) egyszer csak tiszta lesz!

remélem mihamarabb találsz egy igazi DREAM HOUSE-t ;) és ott logathatod majd a lábad..sztem egy-két túlórát biztos megér...

Ami nagyon izgatja a fnatziamat: a sri lankai fiuk-lanyok és az óceán! Kérlek szolgaltasss ezekröl mihamarabb képeket, hogy el is tudjam képzelni!

Jo munkat és varjuk kövi beszamolodat! vigyazz magadra, velünk minden ok itthon, hetvegen @ Camp, sajna a delegalt szamokkal van egy kis problémank!!!!!!

Puszilunk sokszor......

Ipi írta...

Szia,

Nagyon örülünk a híreknek, de azért várjuk még a többi részletet is!!!

Jó bulizást, üdv az óceánnak,

Ipi

Andee írta...

Halley Srác!

Remélem mihamarabb folytatod a beszámolód és vizuális elemekkel is tarkítod majd a színes beszámolód! :D

Élvezd ki minden pillanatát,és amit úgy érzel joó lenne megtenned... tedd meg! :D

Hugzz
Andee :D

Unknown írta...

Hali Jaq

Hát nem leszek olyan bőszavú mint a többiek, de örülök hogy egben vagy meg yoó érzed magad. Remélem lesznek képeid is... bár már így is sokan irígykedünk itthon :)

Üdv
Gege + Évi

Meli írta...

Szióóó:)

Nagyon jó olvasni a soraidat és örülök, hogy ennyire sok élményben lesz részed!!!

Vigyázz a szúnyogokkal,a csapvízzel, meg a muszlim lányokkal:) és vigyázz persze magadra!!!!!

Üdv

Jaq - Jakab Zoltán írta...

Sziasztok

Koszonom a biztato szavakat, agyon jol esnek, mert azert reelem az is atment, hogy nem minden felhotlen.

A tanacsokat is koszonom, probalok megofogadni minel tobbet, itt is sokkal elatnak, de emg igy is sokmindent a sajat boren tanul meg az ember.

Legyetek jok!